Skip to main content
Plava vreća - akcija 2018.

Više od 20 tisuća plavih vreća ove sezone diljem hrvatske obale

Peta sezona projekta „Plava vreća“ (Blue Bag)

Ekološko-turistički projekt krčkih „Ponikava“ i udruge „Obala naših unuka“ sve se više širi hrvatskom obalom, a u njega se uključuje i sve više velikih poslovnih subjekata. Ove sezone podijelit će se oko 20 tisuća plavih vreća, čime bi taj projekt trebao polučiti dosad najbolje rezultate.

Tue, 07/03/2018 - 13:45

Projekt „Plava vreća“ (Blue Bag) hvale je vrijedna inicijativa koja počiva na volonterskom čišćenju obale od naplavina. Cilj je da svaki nautičar tijekom sezone sakupi barem jednu vreću naplavina koje je more izbacilo na obalu. Ta se akcija u svijetu provodi već godinama, a u Hrvatskoj su se prve plave vreće pojavile 2014. godine, na otoku Krku, zahvaljujući krčkim „Ponikvama“ i lovranskoj udruzi „Obala naših unuka“, koja već 10 godina potiče na proučavanje, vrednovanje i očuvanje ekološki i socijalno prihvatljivog korištenja Jadranskoga mora.

Kako ističe Vlatko Ignatoski, predsjednik Udruge, plava vreća zamišljena je kao motivacijski promotivni materijal kojim se savjesne nautičare, i sve ostale građane, potiče na odgovorno ponašanje. – U cijeloj ovoj priči važno je znati nekoliko jednostavnih činjenica. Prvo, uklanjanje naplavina koje more donese na obalu nije opasno. Drugo, to čišćenje može biti čak i zabavno jer  mnogi predmeti prikupljeni na obali u maštovitim rukama mogu postati interesantne i originalne umjetničke kreacije. I treće, efekti uključivanja u akciju „Plava vreća“ su momentalni, očišćene plaže odmah zasjaju novim sjajem. Svaki sudionik akcije „Plava vreća“ svoje dobro djelo može objaviti i na društvenim mrežama i tako poticati i druge ljude da se i oni uključe u akciju. Utrošiti pet minuta za uljepšavanje okoliša nikome ne bi smio biti problem. Kad bi svaki nautičar napunio samo jednu vreću, imali bismo prekrasne, čiste obale, ističi Ignatoski.

„Plava vreća“ sve popularnija

U petu sezonu projekta „Plava vreća“ u Hrvatskoj organizatori ulaze puni optimizma. Naime, akcija dobiva sve više pristaša, uspješno se širi hrvatskom obalom, sve do Dubrovnika, a sve je veći broj i velikih kompanija i poslovnih subjekata koji se u nju uključuju. Tako će ove godine u akciji sudjelovati i INA, Fina, komunalna poduzeća u Rovinju, Cresu i Lošinju te mnogi drugi.

Tijekom ovogodišnje sezone planira se podijeliti čak 20 tisuća plavih vreća pa bi hrvatske plaže trebale zablistati od čistoće. Budući da je more iznimno važan resurs hrvatske ekonomije, uspostavljanje učinkovitog modela zbrinjavanja te vrste otpada na hrvatskoj obali iznimno je važno.

Projekt „Plava vreća“ prošle je godine dobio sredstva u sklopu „Zelenog pojasa“, INA-inog natječaja za sufinanciranje ekoloških projekata, a dobivena sredstva utrošit će se na ovogodišnju akciju.  - Od 1. lipnja do kraja sezone plave vreće će biti dostupne na svih četrdesetak INA-inih marinskih benzinskih postaja. Za ovu sezonu osigurali smo oko 12 tisuća plavih vreća. Naša kompanija ima i svoj „Klub volontera“ koji djeluje od 2011. godine, ima 1300 članova, a osnovna mu je svrha uključivanje u ekološke projekte. Dosad smo sudjelovali na 190 akcija, a danas nas je iz Zagreba na Krk došlo 25,  kako bismo pomogli u čišćenju krčkih plaža i promovirali „Plavu vreću“ kao projekt koji doprinosi očuvanju okoliša, istaknuli su Nikolina Bradić Belobrajdić i Neven Pavao Poklepović, iz Korporativnih komunikacija INA-e.

„Plava vreća“ predstavljena i u Europskom parlamentu

U organizaciji europske Međuskupine za mora, rijeke, otoke i priobalna područja (SEARICA), u travnju je u Europskom parlamentu otvorena izložba „Ocean Plastics Lab“. Na toj, vjerojatno najintrigantnijoj izložbi dosad,  izloženi su eksponati otpada, pronađeni u europskim morima, a sve radi podizanja javne svijesti o opasnostima koje sa sobom donosi globalno zagađenje.

Na izložbi u Briselu bili su i predstavnici „Ponikava“, direktor Ivica Plišić i tehnički direktor Dejan Kosić, koji su ostali ugodno iznenađeni kada je u sklopu tog događanja predstavljen i krčki model zbrinjavanja otpadom. Prezentaciju je održala Udruga „ACR+“, udruženje građana i komunalnih tvrtki koje se bave recikliranjem i održivim razvojem. Riječ je o udruzi koja ima više od 100 članova iz 28 zemalja Europske unije, među kojima je, kao primjer dobre prakse, izabran upravo ekološki sustav zbrinjavanja otpada na otoku Krku, čiji je dio i „Plava vreća“.

A kolika je važnost projekta „Plava vreća“, potvrđuje i podatak da se mora unutar Europske unije svake godine zagade sa 150 do 500 tisuća tona otpada!

U „Plavoj vreći“ i riječki Centar za rehabilitaciju

Tehničku potporu projektu „Plava vreća“ dao je i Centar za rehabilitaciju Rijeka, čiji su štićenici tjednima marljivo pakirali plave vreće, a pomagali su im njihovi radni instruktori Franj Adler, Andro Šantić, Damir Delić i Branimir Srića. Kako ističu, za njihove je štićenike to pozitivna radna terapija kojom se osobe s intelektualnim teškoćama, sukladno svojim mogućnostima, uključuju u društveno koristan rad.

Nada Obradović: Volim to raditi. Opušta me. Puno sam već vreća spakirala, a radim i kartonske kutije u koje stavljamo te vreće. Usput se zabavimo i družimo.

Dejan Radonić: U početku nisam znao kako složiti vreću, ali su mi instruktori pomogli pa sam naučio. Zanimljivo je, zadovoljan sam tim poslom. Brže mi prođe dan i korisno je to raditi.

Više od 100 sudionika na otvaranju ovogodišnje „Plave vreće“

Jednodnevnom akcijom prikupljanja naplavina s krčkih plaža, održanom 9. svibnja, simbolično je najavljen početak ovogodišnje „Plave vreće“. Na brodu „Kapetan Nemo“ bili su  djelatnici Ponikava, članovi udruge „Obala naših unuka“, krčko komunalno društvo „Vecla“, dva razreda učenika OŠ „Fran Krsto Frankopan“, 25 zaposlenika INA-e, štićenici riječkoga Centra za rehabilitaciju, a svojim dolaskom potporu akciji dao je i popularni pjevač, Omišljanin Damir Kedžo.

„Naoružani“ kapama, zaštitnim rukavicama, plavim vrećama, a najviše dobrom voljom i željom za pomoći prekrasnom Jadranskom moru, sudionici akcije krenuli su put krčkih plaža i bacili se na posao te su tijekom samo nekoliko sati naplavinama napunili 50-ak plavih vreća.

Učenici 2.A i 2.B razreda pritom su neke od zanimljivih naplavina iskoristili u kreativnoj radionici koja je pri povratku održana na brodu i tijekom koje su od tih naplavina stvarali prave male umjetničke eksponate, za uspomenu. Tako su krčki mališani pokazali da su ne samo ekološki osviješteni, već i kreativni. Prepuni dojmova, sa svojim učiteljicama nakon povratka uputili su pismo zahvale Ponikvama u kojem, među ostalim stoji: „Ooooo, kako nam je bilo lijepo! Predivno vrijeme, predivno okruženje, predivno gostoprimstvo. Ovo je bolje i od sna! Htjeli smo pomoći našem moru i s radošću smo čistili plažu po plažu, kako bismo odaslali poruku što treba činiti i bili primjer svima. To je bio naš doprinos Zlatnom otoku od njegove zlatne djece. Hvala Ponikvama što su nas pozvale!“

Projekt „Plava vreća“ podupiru i Hoteli Njivice koji su za prošlogodišnje pobjednike akcije osigurali vrijednu nagradu – dva noćenja u njihovom resortu, a nagradu pobjednicima predala je Alica Dolenčić.

 

Monika Udović i Marian Dominko – prošlogodišnji pobjednici

Prošlogodišnji pobjednici akcije „Plava vreća“ su Monika Udović i Marian Dominko iz Varaždinskih Toplica. Tijekom ljetovanja u Krku, oni su u tjedan dana na Prnibi skupili čak 25 vreća naplavina i na društvenim mrežama objavili najbolju priču. – Sretni smo zbog ove nagrade i zahvaljujemo se. Već nekoliko godina ljetujemo na Krku. Volimo otok Krk zbog njegove super eko priče, a ovakve ekološke akcije trebali bi provoditi svi koji mogu, jer se njima utječe na ekološku osviještenost ljudi. Iskoristit ćemo svoju nagradu prije sezone i baš smo sretni, rekao je nagrađeni dvojac.

- Ekološki standardi implementirani su u sve razvojne strategije Hotela Njivice.  Kao turistička tvrtka naravno da podupiremo ovu, kao i sve druge ekološke akcije. Prošle godine u nju smo se uključili i kao sponzori i bit će nam zaista drago da nastavimo tu suradnju i dalje, rekla je Dolenčić.

Keđo: Krčani se imaju čime pohvaliti

 

- Krk doživljavam kao dom. Kad vidim koliko ima tog smeća i plastike, jednostavno me boli srce. Mislim da je problem onečišćenja globalni problem, a mi ćemo se ovdje danas ravnati po onome „Misli globalno, djeluj lokalno“. Svaki put kad ja govorim o Krku, nekako mi se razvuče osmijeh na lice. Ja sam lokal patriot i uvijek kad dođem negdje ponosan sam što se mogu pohvaliti našim uspjesima. Nadam se da će se ubrzo ostvariti i naš plan o energetskoj neovisnosti otoka Krka, jer ovdje na Krku se zaista radi dobar posao. Pohvaljujem ovu akciju i drago mi je što ću je danas i osobno podržati, zasukati rukave i s ovom dječicom očistiti neke od krčkih plaža. Baš se veselim, izjavio je Damir Kedžo, koji nam je usput otkrio i dio svojih poslovnih planova. Tako uskoro izlazi njegov novi singl „Šuti“, a slijedi i snimanje dueta s mladom pjevačicom Domenikom, s kojom će nastupiti na ovogodišnjem Splitskom festivalu.

I ove godine nagrade za najuspješnije sudionike

Organizatori pozivaju sve zainteresirane da se i ove godine uključe u akciju. – Preuzmite plave vreće od naših distributera ili upotrijebite bilo koju drugu vreću. Snimite svoj eko podvig i objavite ga na društvenim mrežama, uz obvezni hash-tag : #BlueBagINA. INA će svaki mjesec odabrati dvije najoriginalnije objave, a autore nagraditi s 500,00 kn na INA-inoj kartici. Na kraju sezone izabrat će se ukupni pobjednik akcije, čiju će nagradu ponovno osigurati Hoteli Njivice, istaknuo je Dejan Kosić, tehnički direktor Ponikava te se unaprijed zahvalio svima koji će ove sezone pridonijeti uspjehu ove hvalevrijedne akcije.

 

Plava vreća - akcija 2018.Plava vreća - akcija 2018.Plava vreća - akcija 2018.Plava vreća - akcija 2018.Plava vreća - akcija 2018.Plava vreća - akcija 2018.